De trainingen zijn onderdeel van een project in samenwerking met CordaidHeal Africa en ARQ International. Samen willen we bijdragen aan de stabiliteit in Noord- en Zuid-Kivu door preventie van, en response op seksueel geweld.

De nieuw opgeleide trainers van Cordaid en Heal Africa brengen hun kennis direct in de praktijk en hebben al meerdere groepen in de provincies getraind. ARQ klinisch psychologen Linda & Jitske kijken terug op een geslaagde samenwerking. Binnenkort gaan ze weer naar DR Congo voor een vervolgtraining.

Uiteraard was het coronavirus nog steeds een zorg. Op de reis van en naar Bukavu zijn de nodige PCR-testen afgenomen. Gelukkig is niemand besmet en is de reis redelijk soepel verlopen.

Op de laatste twee dagen kwamen de collega’s van Heal Africa uit de stad Goma langs voor een training door de nieuw opgeleide trainers. Dit was een mooie afronding van de intensieve samenwerking.

Op hun beurt leerden onze Congolese collega’s ons ook over het geven van trainingen. Zo stellen zij altijd een chef brises-glace aan, oftwel een ‘chef ijsbreker’. Zodra de concentratie in de groep zakt of er te lang wordt stilgezeten, verzint de ‘chef ijsbreker’ een oefening om weer in beweging te komen en te lachen.

De deelnemers kregen
oefeningen in het vaststellen
van het eigen stressniveau en leerden over de window of tolerance. Getraumatiseerde mensen reageren vaak angstig, alert en prikkelbaar
(hyperarousel), of verstijven
en dissociëren
(hypoarousel).

1-5 november

In de tweede week kregen de deelnemers een training in stress management. Om burn-out klachten en secundaire traumatisering te voorkomen,
is het belangrijk om ook de eigen mentale gezondheid en die van je collega’s goed in de gaten te houden.

Op donderdag en vrijdag was de rust wedergekeerd en kon de training weer op locatie plaatsvinden. Deze laatste twee dagen oefenden de deelnemers in het zelf geven van de training.

In de nacht van dinsdag op woensdag braken er rellen uit in de stad. Op verschillende plekken werd geschoten. Iedereen werd gesommeerd binnen te blijven. Online en telefonisch zetten
Linda & Jitske de training die dag voort. Alle deelnemers waren gelukkig veilig.

(DRC)

Training in de

Democratische
Republiek
Congo

De deelnemers
komen uit de regio
Noord- en Zuid-Kivu en hebben
krijgen die ze nodig
hebben.

25-29 oktober

In de eerste week kregen de psychologen van Cordaid en Heal Africa een training in psychische zorg voor getroffenen van seksueel geweld. Wat zijn de symptomen van psychotrauma en hoe ga je het gesprek daarover aan met een getraumatiseerde client?

In 2020 werkte ARQ International mee aan een onderzoek naar de gevolgen van seksueel geweld in de provincies Noord- en Zuid-Kivu. Hieruit bleek dat de levens van de getroffenen in veel opzichten ernstig worden ontwricht. En dat vrouwen niet altijd de psychische hulp krijgen die ze nodig hebben. Dit onderzoek vormde de basis voor de trainingen in Bukavu.

25-29 oktober

De deelnemers kregen
oefeningen in het vaststellen
(hyperarousel), of verstijven
en dissociëren
(hypoarousel).

1-5 november

De deelnemers komen uit de regio
Noord- en Zuid-Kivu en hebben
een professionele achtergrond in de psychologie of geneeskunde. Met deze training leiden zij collega’s op, zodat de kennis verder wordt gedeeld en steeds meer getroffen vrouwen de psychische hulp krijgen die ze nodig hebben.

(DRC)

Training in de